Historia modelu W połowie lat siedemdzisiątych BMW zdedydowało, że coupe które odniosło tak wielkie sukcesy w latach 65-75, potrzebuje następcy. Modele 2000 C/CS oraz 3.0-3.5 CS/CSi/CSL, zapoczątkowały wzór który musiał przeobrazić się w nową generację coupe.
Zarząd BMW był przekonany że następna generacja coupe musi posiadać sześcio cylindrową jednostkę, być wykonana w nowoczesnej technologii, być luksusową i mieć swój własny styl. Następca modelu E9 3.0 CSi coupe, seria 6 E24 sport coupe, produkowana była od Marca 1976 do Kwietnia 1989. W tym czasie wyprodukowano ponad 86,000 sztuk. Początkowo zaprezentowano 630 CS i 633 CSi. 633 miała pojemność 3210cc sześć cylindrów, silnik z wtryskiem produkujący 200 KM przy 5500 obr/m. 630 CS miała sześcio cylindrowy silnik 2986cc z gaźnikiem Solex 4A1 wyciągający moc 184 KM przy 5800 obr/m. Standardowo wkładano skrzynię 4-biegową Getrag 262/9, opcjonalnie 3-biegową ZF HP-22 automatyczną. Zawieszenie było spadkiem po 5-tce E12, udoskonalono je dla lepszych osiągów. Później rozpoczęto produkcję modeli 635 CSi, L6 i M6. E24 ustanowiło kilka standardów dla BMW. Jedną z nowinek był panel testu, z siedmioma lampkami, testujący: poziom oleju w silniku, poziom płynu hamulcowego, światła hamulcowe, klocki hamulcowe, tylne światła, poziom płynu chłodzącego oraz poziom płyny do spryskiwaczy. Od tej pory "check control" był stosowany na większą skalę.
|